A A
Følg oss på Twitter
Du må logge deg inn for å starte emner/skrive innlegg Logg inn Registrér deg

Søk i fora:

Zeitgeist-dagen 2011

No Tags
BrukerInnlegg

12:22
14. jan, 11

Jens Magnus

Haslum

Admin

innlegg 296

Det ser ut til at årets Z-dag blir lørdag 12. mars. I fjor var det tre events i Norge, og jeg håper det blir langt flere i år. Nå har det akkurat vært mye oppmerksomhet rundt filmen "Moving Forward", og jeg vil tro at de stedene som ikke har hatt anledning til å være med på den globale premieren, kan vise filmen, som blir lagt ut på nettet 25. januar.

Ellers kan det være aktuelt med stands, foredrag, og aktivisme av alle slag. Og planleggingen kan begynne nå! Ta kontakt med zg'ere i ditt distrikt og begynn arbeidet. Vi har en god del flyers og plakater som kan printes og kopieres. Dessuten er det viktig å snakke med folk som er nysgjerrige. Wink

15:50
14. jan, 11

Ånund

Kristiansand

Bruker

innlegg 99

jeg er utrolig gira på å holde en stand i Kristiansands området i år eller bare dele ut flyers. Egentlig mest det siste da jeg har begrenset med tid jeg kan bruke på forberedesler.

Er det noen som kan si noe om erfaringene de fikk som var med på aksjoner og i møter med publikum i fjor?

15:50
15. jan, 11

Sherlock

melkeveien

Bruker

innlegg 18

16:40
15. jan, 11

Jens Magnus

Haslum

Admin

innlegg 296

Ånund sa: Er det noen som kan si noe om erfaringene de fikk som var med på aksjoner og i møter med publikum i fjor?

jepp

Z-dagen i fjor var det visning av Addendum på Stabekk Kino. 30-40 mennesker og vi hadde en liten Q&A etter filmen.

Folk var stort sett nysgjerrige, særlig på RBE og "overgangen". RBE kan man snakke mye om, men overgangen er det vanskelig å si noe konkret om. Som Fresco sier det – enhver periode er en overgang. Husk at overgangen er nivå 4 i fremdriften. Nå er vi ved punkt 1: informere om muligheten av en annen økonomi.

Noen reagerer slik: Jøss, dette er for godt til å være sant! andre sier: fanatisk kommunistisk utopi! – og så er det alle stadiene i mellom. Husk også at folk er veldig trimmet inn i dagens system og evnen til å se andre muligheter avtar med alderen for de fleste. Ungdommer er lettere å få i tale enn gamle folk – de orker ikke se i øynene at det systemet de har jobbet med hele livet er en bommert.

Uansett – om du er noenlunde forberedt, vil du få mange morsomme samtaler og du treffer garantert noen rett i blinken. Andre tar det ikke inn – de trenger mer tid på å bearbeide informasjonen. 

20:22
15. jan, 11

Sherlock

melkeveien

Bruker

innlegg 18

Enten det, eller så er det lettere å få med unger fordi de(/vi…) er mer naive?! Eldre folk har det med å ha litt mer livserfaring (av åpenbare grunner) og jeg ville ikke bare skyflet det vekk. Det er dessuten vanskelig å få folk til å skjønne hvordan det er mulig å forhindre at èn gruppe tar over, jeg skjønner det ikke helt selv.

Men en ting: hvis du Jens, som kan mer om dette enn de fleste, sier at "overgangen er det vanskelig å si noe konkret om", hvordan skal vi da gå frem? Hvis vi ikke aner hvordan vi skal få til en overgang, hvordan kan vi da håpe at folk skal bli overbevist?

Det der overasket meg, og var litt vagt. Nå må noen utrede litt…

12:39
16. jan, 11

Jens Magnus

Haslum

Admin

innlegg 296

Innlegg endret 12:55 – 16. Jan, 11 av Jens/jinx

Hør hva P. J. har å si om overgangen:

http://www.blogtalkradio.com/p…..ter-joseph

Han snakker om The Transition i sendingen fra 27.10. i fjor.

Ellers er det vanskelig å spå, i sær om fremtiden. Hvis vi ser pengeøkonomien falle som et korthus over en kort periode, blir det tøft for alle. Det som er viktig er å holde målet klart: Å erstatte dagens pengeøkonomi med en ressursbasert økonomi, for å gi alle planetens mennesker, planter og dyr et bedre miljø.

Det var vel ingen på 1800 tallet som hadde klart for seg hvordan maskinene ville påvirke samfunnet, akkurat som plogen banet vei for en helt ny type sivilisasjon for mange tusen år siden.

I vår tidsalder er det elektronikken og datamaskinene som er den store nyvinningen, og vi ser bare konturene av hvordan dette vil endre våre liv. For første gang har vi muligheten til å gjennomføre endringer globalt og det er der utfordringen ligger.

Hvordan vi skal gå frem, Auk? Vi skal fortsette arbeidet med å spre ideene. Dette er først og fremst en mental revolusjon. Den dagen du forstår hvordan Venusprosjektets ideer kan omforme vår hverdag, vil du se på verden med nye øyne. 

Overgangen ligger kanskje mellom ti og hundre år frem i tid. Jeg vil ikke spå. Men jeg vil ikke for alt i verden miste anledningen til å bidra i dette arbeidet.

http://www.thevenusproject.com…..-proposals

13:48
16. jan, 11

Sherlock

melkeveien

Bruker

innlegg 18

Takk for det. Jeg leste ferdig "The best that money can't buy" i går i tillegg. Begynner å bli litt klarere. Tilbake til tema Z-dag: Kanskje det beste vi kan gjøre er å ferdistille en brukanes nettsiden før dagen. Ideelt sett så skulle den vært på plass før filmen ble sluppet, men der har vi ikke sjans. Satt av datoen nå så jeg blir med hvis det ikke dukker opp noe yberviktig.

22:49
18. jan, 11

Jostein

Etne

Bruker

innlegg 137

Nå var ikkje eg med her når z-dagen var i fjord heller, men ein take er jo å skriva ut lit flyers, kanskje bernna nokon dvd'ar med Addendum eller Moving Foreward. Og gå runt i gatene og prøva å snakka med folk og gi intereserte ein DVD ogeller ein flyer.

Kanskje finna ein passande flyer plakat of henga opp på oppslagstavler rundt om (husk å spøra på førehand der det trengs). "leka psotmann" og hiva flyers i postkassane til folk.

22:56
6. feb, 11

Elise

Nøtterøy

Bruker

innlegg 52

Viss det er i Stabekk det skjer i år også, så kanskje jeg og Eivind nedover med fly (er ikke helt sikkert enda). Er veldig interissert i å komme i bedre kontakt med med likesinnede folk.

"Money is just an interference between what one needs and what one is able to get. It is not money that people need, it is access to resources." Jacque Fresco

23:15
6. feb, 11

Jens Magnus

Haslum

Admin

innlegg 296

Det hadde vært hyggelig om dere var på Østlandet, Elise, men planene er litt vage foreløpig. Jeg skal reise bort i tre uker nå, og er tilbake i beg av mars. Det er planer inne i Oslo, så hvis ikke vi får til noe i Bærum, vil det nok skje ting i byen. Følg med på forumet!

02:20
9. feb, 11

AloneWithMe

Oslo

Bruker

innlegg 17

Hva er egentlig planene rundt Z dagen i Oslo? 

Hadde vært inspirerende å hatt noen som kunne holdt et foredrag?!

Håper vi alle står samlet på Youngstorget en dag, tusenvis.

It all goes back in the box

21:16
10. feb, 11

Tobias

Drammen

Moderator

innlegg 159

Det Planlegges også Z-Dag i Drammen med visning av moving forward på Drammen kino!

Hvis du er i Drammens området så join gjerne Drammen kapittelet på facebook!
http://www.facebook.com/profil…..118889509#!/home.php?sk=group_151933104862025

Vi har ukentlige fysiske møter!

Desverre skal de grådige hrm:#%& hrm… Som eier kinoen i Drammen ha 2500kr pr timeConfused og vi trenger minst 3 timer såå.. Vi trenger flere fra Drammen til å legge i kroner i og med at vi tenker dette skal være gratis..

Men visning blir det om det så må bli hos meg selv men det hadde vært ekstra bra om det hadde vært 100 folk på en kino. Så ta kontakt hvis du bor rundt Drammen og brenner for dette. (det trengs ekstra nå)

"All of the Earth's resources must be held as the common heritage of all people and not just a select few; and the practice of rationing resources through monetary methods is irrelevant and counter-productive to the survival of human civilization."nn – Jacque Fresco

22:24
10. feb, 11

Vegard Bilsbak

Bergen

Bruker

innlegg 150

Onsdag denne veka vart det halde møte i Bergen der me hovudsakleg snakka om Z-day og ny nettside. Det kom fram eit par konkrete planar når det gjeld Z-day. Me har bestemt oss for å kjøpa domenet zday.no der me vil få opp ei enkel side som skal promotera dei ulike arrangementa i Norge. Så langt er det planar om arrangement i Bergen, Oslo, Drammen og kanskje Haugesund/Etne. Folk i Bergen tar i utgangspunktet ansvar for å starta arbeidet med sjølve sida, men det trengs input frå dei som skal arrangera Z-day dei ulike stadene om kva planar som eksisterar, og kva info dei vil ha opp på Z-day-sida (kan kontakta meg foreløpig på bilveg@hotmail.com). Me vonar også at det er nokon der ute som kan tenkja seg å arrangera Z-day andre stader enn dei som er nemnd. Det treng ikkje vera store greiene, finn ein stad å syna Moving Forward eller Addendum eller del ut flygeblad og prat med folk. Dersom du lurar på om det er andre i nærleiken av deg som også kan tenkja seg å få til noko, sjekk ut kartet vårt http://zeitgeistbevegelsen.no/…..ge-bor-du/ og dersom du ikkje står på kartet sjølv, legg inn ein post!

Me fann ut det er naudsynt med eit Teamspeak-møte for plannleggjing sidan det strengt tatt ikkje er så lenge til 12.mars… Dette møtet vil finna stad i eit av møteromma for Europa på Teamspeak-serveren til Zeitgeistbevegelsen førstkomande laurdag frå kl. 12.00. Dersom du ikkje er kjend med teamspeak sjå her: http://vimeo.com/9718101. Agenda for møtet er ikkje fastlagd, men me vil ta til med arbeid kring Z-day-nettside og flygeblad. Avhengig av kor mange som kjem vil det fokuserast på organisering av arrangementet i Bergen. Vonar fleire enn oss som var på møtet i Bergen onsdag har høve til å verta med!

01:42
12. mar, 11

thishitsgottago

Ny bruker

innlegg 7

Wow så lite det skjer her. Er det ikke noe Zday arrangement i Oslo i det hele tatt? 

04:45
12. mar, 11

AloneWithMe

Oslo

Bruker

innlegg 17

Jeg vet, jeg har ikke hørt noen ting. Og ikke sett noen på Teamspeak 3 i det siste heller!
Hva skjer???

Guide til Teamspeak 3 : http://www.thezeitgeistmovemen…..=Teamspeak

19:08
12. mar, 11

Vegard Bilsbak

Bergen

Bruker

innlegg 150

Me hadde stand på festplassen i Bergen i dag, fekk delt ut nokon hundre flygeblad og snakka med ein del folk. Veit ikkje heilt kva som skjedde med Oslo, trur dei opprinneleg hadde planar om å visa Moving Forward.

Det vert TS-møte igjen på tysdag kl. 19.00, prøva å få alle til å møta opp.

22:57
12. mar, 11

JohnnyBergen

Bergen

Bruker

innlegg 61

Jeg og Atmoz kom til at det var mellom 5-600 flyers vi hadde printet og kopiert.

Pluss av vi hadde rimelig mange visitkort, vil tro det var flere… men vi hadde jo noen igjen.

Kort oppsummert vil jeg si det gikk svært bra.

Banner på 0,8×2,5 meter fikk jo til og med noen målbeviste mennesker til å spasere fra lang av stand.

Utrolig artig med de som vet litt hva det går i og som liker hva vil holder på med :-)

Om det er noe å kicke på så er det vel at vi trenger noe bedre kvalitet på flyers og flere typer.

Takk for 1 lang og slitsom dag på Festplassen.

God natt!

14:29
13. mar, 11

Jens Magnus

Haslum

Admin

innlegg 296

Live-streaming fra Z-day i London her: http://www.zdayglobal.org/webcast2011

00:04
14. mar, 11

Viddal

Oslo, Norway

Bruker

innlegg 29

Kjapp bilderapport fra ZDAY Nederland.

16:18
14. mar, 11

Jens Magnus

Haslum

Admin

innlegg 296

Takk for rapport, Viddal.

Jeg gjorde for moro skyld et søk i google på "Zeitgeist Day 2011″, og fikk over 7,4 millioner treff!

No Tags

Om Zeitgeistbevegelsen-forumet

Flest brukere noensinne:

27

På nett nå::

8 Gjester

Forumstatistikk:

Grupper: 1

Forum: 9

Emner: 290

Medlemskap:

Det er 1011 medlemmer